Навчання читання за методикою Зайцева

Займатися за методикою Миколи Зайцева можна не тільки в дитячому розвиваючому центрі, але і вдома. Придбайте посібники, таблиці, довгу указку і самі кубики. Починаємо?

Навчання читання за методикою Зайцева

Як ви вже здогадалися, ця методика відрізняється від звичних абсолютно всім. Хіба що літери тут теж вчаться писати. Але не відразу в прописах для дошкільнят або в зошитах в клітинку. Нервова система дитини ще не готова до дрібного письма, пальчикам важко. А за посібником «Пишу красиво» все відбувається легше, дитина не псує зір і поставу, тому що посібник складається з 46 карт, де літери розбиті на елементи і написані крупно.

Можна вправлятися в написанні і друкованих і прописних літер, так і цифри тут теж є. І хто сказав, що робити це обов’язково за столом? Прикріпи до дошки магнітом – і обводи пальчиком по частинах, а потім повністю букву, і тут же на дошці пиши її крейдою! Багатьом подобаються працювати на підлозі – позу легко змінити. І коли всі букви освоєні, можна переходити до письма у зошитах у велику клітку. А до 4,5 років краще подовше затриматися на великих і зручних картах.

Окремо хочеться сказати про хлопців з особливостями в розвитку. Їх мамам і татам буде, напевно, цікаво дізнатися, що їх малюкові підходить ця методика, як нікому іншому. І затримки в розвитку зовсім не завадять йому навчитися читати і писати. Попутно зменшиться і відставання в розвитку: дитина почне краще говорити, швидше думати, навчитися концентруватися. Тільки потрібен не простий педагог, а фахівець – наприклад, логопед, дефектолог або психолог.

Паралельна робота над звукопроизношением завжди приносить дивовижні плоди. За допомогою кубиків можна розвинути дитину всебічно. Тільки часу буде потрібно трошки більше. Зате вже відразу – любов до читання на все життя гарантована!

У домашнього навчання є багато плюсів. Один з них – ваша дитина навіть з застудою і нежитем не буде відсторонений від занять, а значить, ефективність їх буде вище. Проте на вас лежить і велика відповідальність за кінцевий результат. Якщо малюк через 6-7 місяців не навчиться читати, буде відмовлятися від занять, ви не зможете висловити свої претензії педагогу. Всі претензії – до себе!

Але бувають ситуації, коли у вас просто немає іншого виходу, як займатися з дитиною самостійно. І нехай вашій дитині ще немає 3 років або він часто хворіє, вам цілком під силу самостійно навчити її читати і писати. Тільки робити це ми будемо за всіма правилами!

Ігри та вправи для малюків 3-4 років

З чого ж почати навчання? Сподіваємося, що у вас знайдеться місце на стіні для таблиць: вони досить об’ємні. Зібравши кубики ( а на це у вас піде години 1,5-2 ), покладіть їх купкою на стіл під таблицями. Якщо з місцем в квартирі зовсім біда, складіть кубики в коробку, яку будете діставати тільки для занять. З довгої рейки змайструєте указку ( не менше 1.1 м ). Ну от, можна починати!

Гра «Паровоз»

Запропонуйте малюкові побудувати паровоз. Для цього на полицю поставте локомотив ( іграшковий вагончик ) і великий золотий кубик з буквою А ( для першого заняття ). Скажіть, що всі вагони в паровозику з буквою А, і покажіть на першому кубику ( на будь-якому великому ), як треба знаходити бік з буквою А. Поставте його поруч з локомотивом. Інші кубики нехай дитина спробує ставити сам. Втручайтеся лише у випадку, якщо малюк не зрозумів, як шукати кубики з буквою А.

Обов’язково поясніть, що літера А буває тільки на великих кубиках. Таким чином, дитина працює лише з ними, поступово виділяючи їх візуально. Коли паровоз побудований, він повинен відправитися в шлях, але для цього все «вагончики» треба прочитати: ПА, ТА, НА, РА, ФА, ША, ЧА і т.д.

  • Як це робиться?

Переконайтеся, що погляд дитини спрямований на паровоз. Вказівним пальцем правої руки покажіть перший великий золотий кубик і назвіть його. Нехай малюк повторить. Те ж саме – з іншими «вагончиками», причому спочатку ваш палець пересувається до наступного кубику, а вже потім склад озвучується.

Замість пальця можна використовувати кубик з наголосом, який рухається зверху «вагончиків». На наступних заняттях за зразок беруться інші голосні букви на великому і маленькому золотих кубиках. Надалі дитина сама вирішує, з якою буквою «вагончики» його поїзди.

Гра «Смішні слова»

Запропонуйте написати з кубиків будь-яке слово, яке він хоче. Для цього потрібно просто набрати вподобані кубики і поставити їх разом. В процесі роботи ненав’язливо нагадайте дитині, як треба ставити кубики: зліва направо поряд, «на ніжки, а не на голову». Потім прочитайте написане слово, як звичайне. Виходить, природно, абракадабра.

Малюки зазвичай веселяться з-за того, що вийшла нісенітниця, і пробують повторити гру. Заохочуйте ініціативу дитини! Ця гра допомагає навчити малечу правильно ставити кубики і інтуїтивно відчувати межі слів ( адже слово не може бути надто довгим – з 9-12 кубиків ). Це – етап підготовки до самостійного і усвідомленого написання слів з кубиків.

Вправа «Яку пісеньку тобі заспівати?»

Воно – одне з головних на початкових стадіях навчання. Розкажіть малюкові, що наші кубики – не прості, у кожного є своя пісенька. Кілька кубиків «співають» ( див. нижче ). Потім запропонуйте дитині вибрати з загальної маси кубик, який він хотів би послухати. Надалі такий вільний вибір дитині необхідний, так як він отримує можливість працювати за власною програмою, інтуїтивно уточнюючи ті моменти, які йому потрібні.

  • Як співати по кубиках?

Ваше особа перебуває на одному рівні з обличчям дитини. Тримайте кубик двома руками праворуч від рота. Пропеваемая сторона кубика звернена до малюка, тобто дитина бачить одночасно і склад на кубику, і ваш рот: що роблять губи, як працює мова. Це важливо для малюків, які ще погано, невиразно говорять.

Проспівувати кубик треба повільно, дещо перебільшено. Це вправа побічно допомагає при постановці звуків. Вже з першого кубика у діточок автоматично починають рухатися губки – вони повторюють почуте. Особливу увагу приділяйте погляду дитини, який повинен бути спрямований тільки на вас.

Побачивши, як ви заспівали кілька кубиків «за його замовленням», малюк намагається зробити це сам. Пропеваемый склад спрямований на нього, тобто дитина дивиться на пропеваемый склад. На замовлення можна не лише «співати кубик», але і читати вибраний малюком склад на ньому. Йому треба просто ткнути пальчиком в потрібну сторону, а мама з готовністю його прочитає, повернувши до дитини.

Вправи «Співаючі черевики», «що Говорять башточки»

Якщо малюк сам намагається зробити споруду з кубиків, заохочуйте його. В інших випадках натолкните малюка на цю думку. Після закінчення будівлі скажіть: «Ти знаєш, ця вежа не проста, а чарівна. Кубики-то у нас вміють співати, а у кожного кубика є своя пісенька. Вежа вийшла співоча. Давай, я заспіваю тобі який хочеш кубик».

Дитина вибирає з вежі будь кубик, ви пропеваете його так само, як у грі «Який кубик тобі заспівати?». Тільки пам’ятайте про погляді малюка під час будь-якого вправи з кубиками він повинен фіксувати його на те, що ви озвучуєте, інакше вся робота втратить сенс.

У цій грі башточки ще і «говорять», тобто ви озвучуєте той склад на кубику, який вибрав малюк. Не забувайте характеризувати кожен пропетый або прочитаний кубик: «О, це у тебе великий залізний». Заспівайте: «БО БО БА БЕ Б Б». Співати необхідно дуже повільно.

Вправа «Пропевание пісеньок по таблиці»

Ваш малюк стоїть обличчям до таблиці. Ви знаходитесь праворуч від неї, тримаючи в правій руці довгу указку. «Дивись, це таблиця. На ній теж є пісеньки, такі ж, як на кубиках. Я тобі заспіваю ці пісеньки, а ти уважно дивися на кінчик указки, слухай і подпевай, якщо хочеш». Переконайтеся, що дитина уважно дивиться на кінчик указки, ви повільно підносьте її до великого золотого кубику: «Це великий золотий: УОАЭЫ». Співайте на мотив гами ( від верхньої ноти до нижньої ), указка при цьому рухається вниз не дуже швидко.

Співайте, як можна виразніше вимовляючи звуки, від цього багато в чому залежить бажання малюка підспівувати і взагалі працювати з таблицею. Добре, якщо малюк намагається підспівувати. Так само, як великий золотий, співаючи інші стовпці, уважно поглядаючи на дитину і стежачи за її реакцією. Якщо малюк втомився, а таблиця ще не доспівана, спробуйте пограти так: коли співається великий кубик, руки підняті вгору, коли маленький – виконуйте присідання.

А ще всі пісеньки відрізняються інтонаційно: великі співаються низьким голосом, маленькі – більш високим. Цей прийом дозволяє розвинути координовану роботу аналізаторів: слухового, зорового, рухового, а також допомагає малюкові переключати увагу з одного на інше.

Зазвичай дитині дуже хочеться спробувати самому співати по таблиці. Всіляко спонукайте його до цього! Спочатку співайте разом – ви і дитина. Малюк стоїть на стільці з указкою, а ви збоку, трохи обнявши малюка, рукою обхватываете його ручку. Трохи пізніше, коли дитина освоїть цю вправу, він з задоволенням буде проспівувати пісеньки самостійно.

Таблицю краще проспівувати цілком на кожному занятті, але якщо малюк дуже втомлюється, її краще дробити по частинах. Головне завдання – не втратити інтерес дитини до нової діяльності. Цього можна домогтися, якщо він сам буде вибирати, яку зараз заспівати пісеньку, з якою сьогодні почати

Вправа «Лист слів з таблиці»

Малюк стоїть на стільчику, ви ззаду, обійнявши його за плечі однією рукою і допомагаючи тримати указку інше ( ваша рука обхоплює ручку дитини разом з указкою ). Удвох вирішите, яке слово написати. Починати краще з імені дитини, потім перейти до прізвища, імена мами, тата, іграшок, мультиків і т.д.

Якщо вирішено писати ім’я, наприклад Стьопа, то чітко вимовте перший склад: З, тільки після цього направляйте руку дитини з указкою стовпця СУ З СА СЕ СИ С до букви С. Так само і зі складом ТІ стовпці ТЮ ТІ ТЯ ТИ ТЬ, квадратик ТІ; ПА: ПУ З ПА ПЕ ПИ П, квадратик ПА. Кожен склад озвучується, а потім показується ( майже відразу – через 1-2 секунди ).

Після першого написання слова обов’язково напишіть його вдруге, вже в більш швидкому темпі. Бажано, щоб рука малюка не була безвольною, а також направляла указку. На наступних заняттях своє ім’я дитина напише сам.

Пишемо слова з кубиків

  • Гра «Обід»

Запропонуйте малюкові «зварити обід». Тобто написати з кубиків слова, які позначають різні страви. Ваша дитина цілком може згадати такі слова, як «суп», «компот», «макарони». Разом з малюком ставте потрібні кубики на поличку. А потім обід «їжте», тобто кожне слово прочитайте. Ці ж слова можна написати указкою по таблиці, якщо ваш малюк захоче «добавки».

  • Гра «Зоопарк»

Нехай малюк назве тих тварин, яких пам’ятає, і ці слова напише кубиками на полиці. Якщо важкувато згадати відразу, поставте на полицю фігурки звірів. При бажанні дитина пише ці ж слова указкою по таблиці ( разом з вами, звичайно ).

Ігри для дітей 4-6 років

Всі ігри для триліток годяться і для дітей старшого віку, але додаються і нові, більш складні. Тепер не забудьте про кубик зі знаками пунктуації. На кожне написане слово з кубиків ставте кубик з наголосом. Імена і прізвища будемо писати з великої літери, для чого на перший кубик поставимо ЗБ.

І тепер, після 2-3 тижнів навчання почнемо обводити пальчиком і маркером літери на заламінованих картах з посібника «Пишу красиво». Отже, погравши з дитиною в ігри для триліток, починаємо освоювати нові, повторюючи вправу «Письмо слів з таблиці» і «Спів по таблиці» на кожному занятті.

Вправа «Загадки»

Загадайте дитині загадки. Він відгадує, а ви пишете відповідь кубиками. Наприклад, така загадка: «Хто над нами догори ногами?» Якщо відгадати ніяк не вдається, напишіть відповідь на папері. Але не читайте йому слово: нехай малюк попихтіт і спробує прочитати слово «муха» самостійно.

Гра «Братики»

Поясніть: «У всіх кубиків є братики: у великих – маленькі, молодші, а в молодших – великі, старші. Бачиш, вони у нас всі розгубилися, в одній купі лежать. Давай знайдемо старших і молодших братиків і поставимо їх разом». Ви берете перший кубик ( СЮ СЕ СЯ СІ СЬ ), ставите на полицю стороною СЯ і просите знайти такого ж брата, але старшого: СУ З СА СЕ СИ С ( кілька разів повторіть ).

Ось побачите, ваш малюк знайде його без праці, ставить стороною СА. Вийшло СЯ-СА. Прочитуємо, радіємо, що братики знайшлися, потім шукаємо ще 5-6 пар. Коли всі пари стоять на полиці, знову прочитайте їх.

Гра «Подивись і повтори»

Запропонуйте написати з кубиків своє ім’я ( або будь-яке інше ). Слово пишеться кубиками, а потім ви пропонуєте малюкові відвернутися. В цей час переставте і перекрутіть кубики в слові так, щоб воно стало невпізнанним. Нехай малюк спробує відновити написане ним, спираючись на вже відомий зоровий образ свого імені, яке ви писали не раз. Потім пограйте з іменами і прізвищами інших людей. Більше підходять імена, так як вони зазвичай коротше і простіше відновлювати.

В подальшому гру можна проводити з будь-якими словами. Основне правило – не плутати кубики занадто сильно. Спочатку досить переставити два кубики місцями, а на іншому занятті додати ще й переворот кубика, на третьому і наступних – поміняти місцями всі кубики, два перевернути і ще трохи їх розсунути. Якщо малюк не справляється і засмучується з цього приводу, допоможіть йому.

Гра «Задумане слово»

Загадковим тоном повідомте малюкові, що ви придумали одне цікаве слівце, а яке – не скажете. Дитина повинна вгадати сам, викладаючи ті кубики, які будуть називатися. Наприклад, ви задумали слово «стіл».Скажите, що перший кубик в цьому слові читається як С. Малюк, вже знайомий з пошуком кубиків із загальної маси, намагається знайти кубик, спираючись тільки на свою пам’ять.

Якщо кубик ні як не знаходиться, називаєте його повну характеристику: «Це ж великий дерев’яний, СУ ЗІ СА СЕ СИ С» і показуєте 3 секунди відповідний стовпець таблиці. Коли всі кубики поставлені, запропонуйте прочитати слово і вгадати, що ви ж ви задумали. Якщо дитина ще не здогадався, прочитайте слово разом з ним.

Гра «Вгадай-ка»

Дитина сидить на стільчику перед вами і столом з кубиками. Поруч з вами на іншому столі або табуретці лежать 4-5 різних предметів або іграшок ( м’яч, ножиці, книга, лялька, дзеркало ). Малюк називає предмети, при цьому дуже важливо домовитися про назві слова: не м’ячик, а м’яч, не книжка, а книга.

Запропонуйте вгадати, яке з цих слів ви зараз напишете. Викладіть слово кубиками на очах у дитини. Він прочитує слово ( не забувайте вести пальцем по кубиках ), потім бере відповідний предмет і кладе біля себе. В кінці гри підрахуйте, скільки предметів виграв малюк. Надалі кількість предметів на столі збільшитися до 8-10.

Робота зі складовими картинками

Це написання слів з кубиків за зразком, яким служить складовая картинка. Дитина дивиться на слова на картинці і пише таке ж з кубиків. Це вправа дуже добре розвиває зорове сприйняття, а шестирічок готує до роботи з переписування завдань.